De tre bøger uddyber og forklarer den misbrugsbehandling, der første gang blev defineret som et Inkluderende Terapeutisk Samfund (ITS) i forbindelse med en ansøgning om akkreditering af en fængselsbaseret praksis i 2006.
Den første bog uddyber og forklarer behandlingens ideologi og baggrund såvel som betydningen af at opretholde nogle tryghedsskabende terapeutiske rammer. Endvidere det læreperspektiv, hvor vejen ind og ud af misbrug bliver tematiseret og begrebsliggjort som læreprocesser. I lyset af vor tids samfundskontekstuelle påvirkninger argumenterer bogen også for tre overordnede rammemål, som er realkompetencer for brugernes efterfølgende socialisering i storsamfundet.
Den anden bog uddyber og forklarer læremetoden coaching, og hvordan metoden bliver brugt i denne form for misbrugsbehandling. Herunder også, hvordan brugen af denne metode installerer brugeren som ekspert og oplevelsen som læremester.
Endvidere hvordan behandleren i en rollefunktion som coach ser brugerne som personer med et potentiale til at være naturlige, ressourcefulde, kreative og hele.